Το τελευταίο καιρό αναζητώντας λύσεις και οικονομικούς τρόπους
θέρμανσης, "ανακάλυψα" και την οικιακή παραγωγή βιοντίζελ από χρησιμοποιημένα
τηγανέλαια .
Πρόκειται για απλό στην παρασκευή του καύσιμο (υποκατάστατο του συμβατικού ντίζελ), βάση του οποίου είναι τα κάθε είδους φυτικά έλαια και ζωικά λίπη. Βιοντίζελ μπορεί να φτιάξει ο καθένας με απλούς τρόπους, ακόμη και στο σπίτι του (κόστος παραγωγής κάθε λίτρου βιοντίζελ κυμαίνεται κάτω από € 0.20.). Το πρόβλημα με τις μικρές οικιακές μονάδες δεν είναι η παρασκευή του, αλλά η επίτευξη των κατάλληλων προδιαγραφών για τη χρήση του σε αυτοκίνητα και άλλα μηχανήματα. Το καθαρό βιοντίζελ είναι καλύτερο σε ιδιότητες τριβής των μηχανικών μερών του αυτοκινήτου από το κοινό ντίζελ που χρησιμοποιούμε, αλλά και πιο ισχυρός διαλύτης, που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο πλαστικά μέρη του οχήματος. Το βιοντίζελ μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε ως αποκλειστικό καύσιμο σε ειδικούς, όμως, κινητήρες, είτε σε μείγμα με το συμβατικό ντίζελ στους ήδη υπάρχοντες κινητήρες.
Δύο σημαντικά περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα είναι:
•ο περιορισμός της εκπομπής ρύπων από τα οχήματα που το χρησιμοποιούν. Το βιοντίζελ είναι καθαρό, μη τοξικό καύσιμο, με αποτέλεσμα οι εκπομπές οξειδίων του θείου, μονοξειδίου του άνθρακα, άκαυστων υδρογονανθράκων και αιθάλης να είναι πολύ χαμηλές. Περιέχει, επίσης, αρκετό οξυγόνο με συνέπεια λιγότερο ατελείς καύσεις και πολύ μικρότερη περιεκτικότητα των καυσαερίων σε ρύπους.
•είναι βιοαποικοδομήσιμο, απορροφάται, δηλαδή, από το περιβάλλον, αντί να το ρυπαίνει, όπως το συμβατικό ντίζελ.
Οι ευρωπαϊκοί στόχοι εξειδικεύθηκαν ήδη από το 2003 (οδηγία 2003/30/EC) και περιλάμβαναν για το προηγούμενο έτος (2010) τη χρήση βιοκαυσίμων σε ποσοστό 5,75% στα καύσιμα κίνησης, την ανάμειξη, δηλαδή, του συμβατικού ντίζελ κίνησης με βιοκαύσιμα στο ποσοστό αυτό, ώστε να βελτιωθεί η καθαρότητά του. Για το 2020 προβλέπεται η αύξηση χρήσης του στο 10%. Στην Ελλάδα, ο στόχος του 5,75% αντιστοιχεί σε 150.000 τόνους ετησίως σε συνολική κατανάλωση 2,3 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου κίνησης.
Για την παραγωγή του χρησιμοποιήθηκε κυρίως έλαιο ελαιοκράμβης (βόρεια Ευρώπη), ηλιέλαιο (Γαλλία - Ιταλία) φοινικέλαιο (Μαλαισία) και σογιέλαιο (Αμερική).
Η παραγωγή βιοντίζελ έχει, όμως, και μια αρνητική συνέπεια, τον περιορισμό της παραγωγής τροφίμων, καθώς αντικαθίσταται διαρκώς περισσότερο η καλλιέργειά τους με την καλλιέργεια φυτών που χρησιμοποιούνται ως πρώτη ύλη στην παραγωγή βιοντίζελ.
Στην Ελλάδα κύριες πρώτες ύλης παραγωγής βιοντίζελ είναι το καπνέλαιο, το βαμβακέλαιο, το ηλιέλαιο, το σογιέλαιο, η αγριαγκινάρα, τα χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια και τα παραπροϊόντα των ελαιοτριβείων.
Η βιομηχανική παραγωγή του στηρίζεται στη μεστεροποίηση, την αντίδραση, δηλαδή, των τριγλυκεριδίων με κάποια αλκοόλη μικρού μοριακού βάρους. Τα τριγλυκερίδια αποτελούν το κύριο συστατικό (σε ποσοστό μέχρι και 98% κ.β.) των φυτικών ελαίων και ζωικών λιπών. Ως αλκοόλη χρησιμοποιείται, συνήθως, η μεθανόλη (χαμηλό κόστος, κατάλληλες χημικές ιδιότητες). Η αντίδραση υποβοηθείται με τη χρήση καταλυτών (οξέα και ένζυμα). Κατά την παραγωγή βιοντίζελ, παράγεται ως υποπροϊόν και γλυκερίνη, από την οποία με την κατάλληλη διαδικασία διαχωρίζεται το καθαρό βιοντίζελ.
Πηγή:
Energy Applications
Πρόκειται για απλό στην παρασκευή του καύσιμο (υποκατάστατο του συμβατικού ντίζελ), βάση του οποίου είναι τα κάθε είδους φυτικά έλαια και ζωικά λίπη. Βιοντίζελ μπορεί να φτιάξει ο καθένας με απλούς τρόπους, ακόμη και στο σπίτι του (κόστος παραγωγής κάθε λίτρου βιοντίζελ κυμαίνεται κάτω από € 0.20.). Το πρόβλημα με τις μικρές οικιακές μονάδες δεν είναι η παρασκευή του, αλλά η επίτευξη των κατάλληλων προδιαγραφών για τη χρήση του σε αυτοκίνητα και άλλα μηχανήματα. Το καθαρό βιοντίζελ είναι καλύτερο σε ιδιότητες τριβής των μηχανικών μερών του αυτοκινήτου από το κοινό ντίζελ που χρησιμοποιούμε, αλλά και πιο ισχυρός διαλύτης, που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο πλαστικά μέρη του οχήματος. Το βιοντίζελ μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε ως αποκλειστικό καύσιμο σε ειδικούς, όμως, κινητήρες, είτε σε μείγμα με το συμβατικό ντίζελ στους ήδη υπάρχοντες κινητήρες.
Δύο σημαντικά περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα είναι:
•ο περιορισμός της εκπομπής ρύπων από τα οχήματα που το χρησιμοποιούν. Το βιοντίζελ είναι καθαρό, μη τοξικό καύσιμο, με αποτέλεσμα οι εκπομπές οξειδίων του θείου, μονοξειδίου του άνθρακα, άκαυστων υδρογονανθράκων και αιθάλης να είναι πολύ χαμηλές. Περιέχει, επίσης, αρκετό οξυγόνο με συνέπεια λιγότερο ατελείς καύσεις και πολύ μικρότερη περιεκτικότητα των καυσαερίων σε ρύπους.
•είναι βιοαποικοδομήσιμο, απορροφάται, δηλαδή, από το περιβάλλον, αντί να το ρυπαίνει, όπως το συμβατικό ντίζελ.
Οι ευρωπαϊκοί στόχοι εξειδικεύθηκαν ήδη από το 2003 (οδηγία 2003/30/EC) και περιλάμβαναν για το προηγούμενο έτος (2010) τη χρήση βιοκαυσίμων σε ποσοστό 5,75% στα καύσιμα κίνησης, την ανάμειξη, δηλαδή, του συμβατικού ντίζελ κίνησης με βιοκαύσιμα στο ποσοστό αυτό, ώστε να βελτιωθεί η καθαρότητά του. Για το 2020 προβλέπεται η αύξηση χρήσης του στο 10%. Στην Ελλάδα, ο στόχος του 5,75% αντιστοιχεί σε 150.000 τόνους ετησίως σε συνολική κατανάλωση 2,3 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου κίνησης.
Για την παραγωγή του χρησιμοποιήθηκε κυρίως έλαιο ελαιοκράμβης (βόρεια Ευρώπη), ηλιέλαιο (Γαλλία - Ιταλία) φοινικέλαιο (Μαλαισία) και σογιέλαιο (Αμερική).
Η παραγωγή βιοντίζελ έχει, όμως, και μια αρνητική συνέπεια, τον περιορισμό της παραγωγής τροφίμων, καθώς αντικαθίσταται διαρκώς περισσότερο η καλλιέργειά τους με την καλλιέργεια φυτών που χρησιμοποιούνται ως πρώτη ύλη στην παραγωγή βιοντίζελ.
Στην Ελλάδα κύριες πρώτες ύλης παραγωγής βιοντίζελ είναι το καπνέλαιο, το βαμβακέλαιο, το ηλιέλαιο, το σογιέλαιο, η αγριαγκινάρα, τα χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια και τα παραπροϊόντα των ελαιοτριβείων.
Η βιομηχανική παραγωγή του στηρίζεται στη μεστεροποίηση, την αντίδραση, δηλαδή, των τριγλυκεριδίων με κάποια αλκοόλη μικρού μοριακού βάρους. Τα τριγλυκερίδια αποτελούν το κύριο συστατικό (σε ποσοστό μέχρι και 98% κ.β.) των φυτικών ελαίων και ζωικών λιπών. Ως αλκοόλη χρησιμοποιείται, συνήθως, η μεθανόλη (χαμηλό κόστος, κατάλληλες χημικές ιδιότητες). Η αντίδραση υποβοηθείται με τη χρήση καταλυτών (οξέα και ένζυμα). Κατά την παραγωγή βιοντίζελ, παράγεται ως υποπροϊόν και γλυκερίνη, από την οποία με την κατάλληλη διαδικασία διαχωρίζεται το καθαρό βιοντίζελ.
Πηγή:
Energy Applications
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου